Pagina's

zondag 22 juni 2014

DIY gebloemd boxkleed



Fiberfill playpen mat
Ik ben zo trots op mijn fleurige zelfgemaakte boxkleed! Hij is zo leuk gelukt! Ik ben slechts enkele maanden geleden begonnen met naaien en ik geniet er echt van. In de winkel vind je bijna nooit een leuk boxkleed en vaak zijn ze ook heel erg duur. Dus zelf een boxkleed maken stond al een tijdje op mijn verlanglijstje.

Het is heel makkelijk om zelf een boxkleed te maken. Eén of meerdere katoenen stoffen voor de bovenkant (ligkant). (Deze stofjes heb ik bij Petit Pan in Antwerpen gekocht. De blauwe stof met bloemetjes was al licht gewatteerd en decoratief doorgestikt). Dan een fleece of andere zachte stof voor de onderkant. En een stuk fiberfill als vulling (de roze fleece en de fiberfill heb ik beiden op de Blaak Markt gekocht in Rotterdam). Tenslotte heb ik neon roze naaigaren gebruikt.

Eerst heb ik de bodem van de box opgemeten. Gebruik je een stof voor de bovenkant en een stof voor de onderkant? Dan knip je uit iedere stof een lap net zo groot als je box + 1 centimeter naad. Mijn bovenkant bestaat uit een vierkant met een rand (uit vier vlakken) er omheen, uit een andere stof. Bij meerdere vlakken naai je deze aan elkaar (hoe je het zelf hebben wil), ten grootte van je boxbodem.  Hou bij ieder vlak en bij de buitenste randen rekening met een extra naad van 1 centimeter.

Vervolgens naai je de voor- en achterkant (met de verkeerde kanten op elkaar) tegen elkaar aan (als een sloop) en hou je een kleine opening, zodat je, je werk binnenste buiten kan keren. Dan prop je de fiberfill er netjes in en naai je de opening met de machine of op de hand dicht. En klaar is Kees! Vervolgens kan je kleintje (en jijzelf als trotse maker) heerlijk genieten van een leuk nieuw boxkleed.

2 opmerkingen:

  1. Die eerste foto, zo mooi!!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja mijn meisje heeft echt van die gezellige mollige babybeentjes. Daar hoort een gezellig kleedje bij. Bedankt!

      Verwijderen