Pagina's

vrijdag 23 november 2012

Gastblog door Breg: Vervolg Minnie Mouse Verjaardagstaart

(Gastblog by Breg: Minnie Mouse birthdaycake part two)

Wil je zelf een taart bakken of wil je een taart laten bakken, dan moet je nu echt blijven lezen. Mijn naam is Bregina en ik ben 33 jaar en taarten maken is mijn grootste passie. Taarten bakken heb ik op jonge leeftijd van mijn moeder geleerd. Met het volgen van workshops en cursussen heb ik mijzelf ook de verfijnde technieken van het decoreren van taarten eigen gemaakt. Uiteindelijk is het, af en toe maken van een taart, uitgegroeid tot het maken van taarten voor familie, kennissen, of beter gezegd, voor een ieder die trek heeft in een lekkere taart. Elke taartproject is iedere keer weer bijzonder. Net zoals de Minnie Mouse verjaardagstaart die ik voor de dochter van Cindy heb gemaakt.
Bij het maken van deze mooie Minnie Mouse Bowtique taart, heb ik gebruik gemaakt van, op biscuit lijkende Moscovische gebak. Dit gebak vind ik namelijk minder droog dan biscuit. Moscovisch gebak is niet het makkelijkste gebak om te maken (de eerste paar keer zakte hij iedere keer in), maar uiteindelijk krijg je een mooie hoge, gelaagde taart. Omdat Moscovisch gebak nogal smakeloos is, heb je wel een vulling nodig om het op te leuken en smaak bij te brengen. Voor de Minnie Mouse taart heb ik gekozen voor een boter crème met aardbeien smaak.
 
Tip: gebruik voor de boter crème geen pure boter. De smaak van boter kan overheersend zijn. Experimenteer bijvoorbeeld met Crisco. Crisco is een smakeloze vetsoort, waardoor je smaakstof/ poeder of puree optimaal wordt opgenomen.
 
Om in het Minnie Mouse thema te blijven heb ik roze kleurstof gebruikt om de boter crème een extra kleurtje te geven. De buitenkant bestaat uit roze, zwarte en witte fondant. Fondant lijkt op marsepein alleen zonder de amandelen en een heleboel mensen vinden het zachter van smaak). De strikken, oren, letters en cijfers had ik een paar dagen eerder gemaakt, zodat het fondant kon drogen en wat harder werd. Je kunt ook een verstevigingsmiddel zoals Tylose gebruiken om het verhardingsproces te versnellen.
 
Tip: Houdt ook wat tandenstokers bij de hand. Hierdoor is het makkelijker werken met alle staande delen zoals de oren en de grote strik waar je ze in kunt steken.
 
Tot slot kun je de taart naar smaak bekleden, opbouwen en decoreren.
 
Binnenkort wordt mijn dochter vier. Het thema van haar feestje is Tinkerbell van Disney. Ik zit vol ideeën voor een geweldige Tinkerbell taart. Het resultaat zal ik hier laten zien!
 
Laat het weten als je wat aan mijn tips heb gehad. Vragen en opmerkingen zijn welkom. Neem een kijkje op mijn pinterestboard voor meer inspiratie op het gebied van taarten en bakken.
 
Zoete groetjes,
 
Deel het met je vrienden als je dit bericht leuk vind.

1 opmerking:

  1. een mooie taart.
    maar hoe maakt u de oren.
    mag ik de patroon van u overnemen.
    hij is super mooie

    BeantwoordenVerwijderen